August Strindberg – den förste satanisten?
August Strindberg – den förste satanisten? En lek med ord, eller? Av Tommy Eriksson Det låter nästan som en dålig provokation eller hur? August Strindberg – Sveriges nationalskald, skolplåga och dramatiske gigant – som den förste satanisten? De flesta skulle nog avfärda tanken direkt. För den historiskt sinnade läsaren låter det som en anakronism. Den moderna satanismen uppstod ju långt senare, med Anton LaVey på 1960-talet, Michael Aquino på 1970-talet och de olika teistiska riktningar som därefter växte fram. Vad skulle Strindberg ha med detta att göra? Ändå finns det något där. Något som gör att tanken vägrar släppa taget. Det måste sägas från början: det finns inga belägg för att Strindberg var satanist i ordets moderna betydelse. Han grundade ingen kult, formulerade ingen satanisk teologi och predikade ingen lära där Satan stod som föremål för dyrkan. Det vore att göra våld på historien att påstå något sådant. Samtidigt är det svårt att bortse från vissa märkliga omständ...